neděle 7. července 2024

U pana prezidenta


Ráno počasí vypadalo všelijak, zataženo, drobný déšť. Stále jsme váhali, zda někam vyrazit nebo ne, protože ani předpověď nepůsobila příliš optimisticky. Proto jsme nakonec zvolili blízký cíl - zámek Lány.  Díky rozhodnutí prezidenta Pavla je pro návštěvníky zpřístupněno první patro, tedy reprezentační část. Prohlídka je opravdu zajímavá. Prohlédli jsme si pracovnu T.G.Masaryka, Žlutý audienční salon i třeba Modrou jídelnu, kde večeřel Václav Havel s Dalajlámou. Výklad prohlídky je zaměřený hlavně na život TGM, okrajově jsem se dozvěděli i něco o zdejším působení Václava Havla. O ostatních prezidentech se průvodce nezmiňoval, jen odpovídal někdy ochotněji jindy méně ochotně na zvídavé dotazy návštěvníků. Z jeho odpovědí bylo více než zřejmé, se kterým prezidentem sympatizoval a se kterým ne. V interiérech bylo možno fotit bez blesku. Tuto možnost jsem, jak i jinde, nevyužila. Chci si vždy vše důkladně prohlédnout a uložit do paměti, ne jen vše sledovat přes čočku fotoaparátu. A bohužel na důkladnou prohlídku i focení čas pochopitelně není.





Součástí návštěvního okruhu je i zastavení v kostele Nejsvětějšího jména Ježíš. Je to nádherná rokoková zámecká kaple, rozhodně za návštěvu stojí. 



Přes drobný déšť jsem se vydali prozkoumat i přístupnou část obory.  Je plná nádherných zákoutí, výhledů a děl Josipa Plečnika. 



Například tato fontána Josipa Plečnika symbolizuje země První republiky - Čechy, Moravu, Slezko, Slovensko a Podkarpatskou Rus. Šestý chrlič je umístěn nad hladinou rybníka a představuje vzniklý společný stát.



Měli jsme velké štěstí, v zámeckých garážích probíhá výstava prezidenstkých limuzín. První exponát je velmi významný, je to Tatra 80, kterou jezdil T.G. Masaryk. Ta zde byla dnes poslední den. Zbytek výstavy probíhá do konce srpna. 

Toto Aero 50 HP využíval Edvard Beneš. Zaujalo mě, že neměl řidiče, vůz řídila jeho paní. 


Renault a Mercedes vozily prezidenta Václava Havla. 



Škoda Superb potom patřila Václavu Klausovi. 

 Byť nejsem zapálený automobilista a auto obecně považuji pouze za prostředek, který mi převezu věci z bodu A do bodu B , i mě docela tato část expozice zaujala. 

Pokud byste se rozhodli pro návštěvu zámku Lány (což vřele doporučuju!), jen bych chtěla upozornit, že na prohlídku si lze udělat rezervaci tady. My jsme rezervaci neměli a problém s místem nebyl. Někde jsem však narazila na informaci, že prohlídky se dělají pouze v 10, 11, 12 a 13 hod.Což teď během prázdnin zřejmě neplatí, prohlídky jsou i v odpoledních hodinách. Netuším však, je to bude mimo sezonu. 

3 komentáře:

  1. V Lánech na zámku jsem ještě nebyla, takže díky za tip na výlet.

    OdpovědětVymazat
  2. Lezarts
    Dík za pozvánku, nikdy jsem tam nebyla.

    OdpovědětVymazat
  3. Ali, byli jsme tem před lety s dětmi, klidně bych si to zopakovala.
    Děkuji za lákavou pozvánku a přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za milá slova a těším se na další návštěvu!