středa 28. února 2024

Ruta Sepetys - Mlčící fontány


Anotace z DK:

Madrid, píše se rok 1957. Španělsko za diktatury generála Franca skrývá temné tajemství. Do země proudí turisté a zahraniční obchodníci lákáni na slunce a víno. Mezi mini je i osmnáctiletý Daniel Matheson, syn ropného magnáta, který přijede do Madridu se svými rodiči a doufá, že bude moci prostřednictvím čočky fotoaparátu poznat zemi, kde se narodila jeho matka. Fotografování - a osud - mu přivedou do cesty Anu. Překážky, jimž musí její rodina čelit, odhalují přetrvávající hrozby španělské občanské války i mrazivé rozhraní mezi štěstím a strachem. Danielovy fotky vyvolávají nepříjemné otázky. Je zahnaný do kouta složitými rozhodnutími, protože chce chránit ty, které miluje. V příběhu, kde se potkávají životy a láska s osudy, se ukáže neuvěřitelně temná stránka tohoto jinak slunného španělského města. 

I když autorka píše příběhy primárně určené mládeži, její práce dokáže zaujmout i někoho v pokročilém věku jako jsem já. Jejím velkým přínosem je, jak dokáže na relativně banálním romantickém příběhu vykreslit historické pozadí. Francův režim je něco, o čem jsem okrajově tušila. Díky této knize jsem zase o něco moudřejší. Téma ztracených a ukradených dětí je opravdu působivé. Trošku mě zklamal konce. Působil uspěchaně, jako kdyby se autorka zalekla tloušťky knihy, kterou napsala a rozhodla se ji rychle ukončit. Ale i tak příběh rozhodně za přečtení stojí.  

3 komentáře:

  1. Lezarts
    Zajímavé, budu es muset po ní podívat. Téma kradených dětí ze Španělska je i v naší rodině neobjasněné.

    OdpovědětVymazat
  2. Tematika ztracených, resp. ukradených dětí se objevuje i v knížce Noc tisíce hvězd - tady je příběh situován střídavě do současnosti a do Argentiny sedmdesátých let. Taky jsem si u ní rozšířila znalosti historie ;-) a líbila se mi. Třeba by zaujala i tebe

    OdpovědětVymazat
  3. Ali, díky za tip. Kniha mě opravdu zaujala, o španělských dějinách za Franca nám vyprávěla průvodkyně v Barceloně a dokonce se i maličko dotkla tohoto tématu.
    Přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za milá slova a těším se na další návštěvu!