úterý 17. ledna 2023

Ruta Sepetys - Musím tě zdradit


 Anotace z DK:

Rumunsko, 1989. Sedmnáctiletý Cristian Florescu sní o tom, že se stane spisovatelem, ale Rumuni nemají svobodu snít. Režim diktátora Nicolaea Ceauşesca provází izolace a strach. Na Cristiana se zaměří tajná policie a nutí ho, aby donášel na své blízké. Mladík se rozhodne riskovat vše, aby odkryl pravdu o režimu a ukázal světu, co se v jeho zemi děje. Když přijde čas, dychtivě se připojí k revoluci a je odhodlaný bojovat za změnu. Jaká je však cena za svobodu? 

Pro mě první setkání s litevsko-americkou autorkou. I když je kniha primárně určena pro mladé čtenáře, ale měla by být povinnou literaturou pro všechny. Popisuje zrůdnost totalitního režimu, to, jak dokáže rozleptat vztahy mezi lidmi. Příběh mě vrátil do studentských let, kdy jsem jako studentka gymnázia prožívala Sametovou revoluci. Pamatuji se, že o Vánocích jsem dávali do oken svíčky jako podporu revoluce v Rumunsku. Tuhle knížku z hlavy hodně dlouho nedostanu. 

4 komentáře:

  1. Ali, i já si hned vzpomněla na ty svíčky v oknech... Jistě zajímavé, ale hodně těžké čtení.
    Přeji pohodový den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Téma velmi těžké. Ale tím, že je příběh vyprávěn očima 17 letého studenta, čte se velmi dobře.

      Vymazat
  2. Lezarts

    Je nutné tyto události připomínat, ale nevím jaký mají na generaci, které to nezažila dopad?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Upřímně mě mrzí, že syn vůbec číst nechce a dcera teď řeší povinnou četbu, maturitní otázky a přípravu na přijímačky. Byla bych ráda, kdyby si někdo z nich knížku přečetl, ráda bych znala jejich názor.

      Vymazat

Moc děkuji za milá slova a těším se na další návštěvu!