úterý 28. října 2014

Valmont



Na dnešní večer jsem se obzvlášť těšila. Čekala nás hra plná intrik a svádění, která má podle slov autora libreta a choreografa Libora Vaculíka jediné pravidlo - nezamilovat se. Vstupenky jsem tentokrát kupovala již na konkrétní obsazení, pro velký zájem bylo totiž toto představení přidáváno s tím, že tančit bude premiérové obsazení - tedy první sólisté baletu Tereza Podařilová a Alexander Katsapov. Oba jsou skutečně špičkoví tanečníci, které by nám mohl svět závidět. Navíc Terezka Podařilová je moje srdeční záležitost, měla jsem možnost ji sledovat od jejich první krůčků na scéně ND a měla jsem to štěstí, že jsem i mohla poznat i trošičku jinak než jen z jeviště. Přiznám se, že vzhledem k tomu, že jsme téměř stejně staré už jsem ani nedoufala, že jí ještě uvidím v takovéhle bombastické roli. Klára samozřejmě chtěla jít také. Měla jsme z toho trochu strach. Práci choreografa Libora Vaculíka znám velmi dobře. Vždy jsem jeho balety měla moc ráda. Jsou spíše neoklasické až moderní, ale postavené na výborné znalosti klasického baletu. A vždy velmi epické  a emotivně velmi silné. Jen vím, že ve své vyjadřování dokáže být také velmi vulgární, pokud to příběh snese. Některé jeho práce byly doporučovány divákům od 15 let. Proto jsem si vyměnila pár mailů s panem Katsapovem, který mě ujistil, že erotické scény jsou decentní a že se snad desetiletá slečna moc červenat nebude.
Představení samotné je pojato velmi komorně - na jevišti je pouze 10 účinkujících. A to ještě 4 role jsou spíše "chodící". Žádné davy, žádné sbory, jen hlavní protagonisté. A to ještě, podle mě , sílu příběhu umocňuje. Sám příběh je zachycen tak, jak ho známe například z Valmonta Miloše Formana. Je proložen čtením dopisů, které si hlavní hybatelé příběhu mezi sebou vyměňují. Výprava je nádherná. Krásné výpravné kostýmy, kterých hlavně markýza de Merteuil vystřídá nepočítaně. Samotná choreografie je skvělá. Silná dueta plná náročných zvedaček jsou pro choreografa typické, při jejich sledování se mi až tajil dech.Obzvláště při duetu Valmonta s paní de Tourvel, kdy jí on vyžene ze svého domu, se mi opravdu ježily chlupy na zádech. Terezka Podařilová prokázala, že je právem první sólistkou baletu a že rozhodně do baletního důchodu nepatří. Už dlouho jsem neodcházela z baletního představení takhle nadšená.
I Kláře se, myslím, představení velmi líbilo. Jen nad jejími "proč" jsem se ještě večer docela zapotila.

Fotku jsem si půjčila z internetu.

2 komentáře:

  1. Moc hezky se to čte, jsem ráda, že se vám líbilo. Úplně mě to nadchlo.
    Chtěla jsem moc poprosit, měla bych dotaz ohledně baletního představení (jsem totální laik), je to na delší vysvětlování, prosím, mohla byste mi napsat na email trejtnarova zavinac softpc tečka cz Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  2. Jéé já bych tak ráda šla na operu nebo balet! Ale můj drahý se takové kultuře vyhýbá jako čert kříži :-D

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za milá slova a těším se na další návštěvu!